پای یک وزیر در انبوه‌سازی‌های وحیدیه شهریار

پای یک وزیر در انبوه‌سازی‌های وحیدیه شهریار

پای یک وزیر در انبوه‌سازی‌های وحیدیه شهریار

پروژه‌های انبوه‌سازی در شهر وحیدیه شهرستان شهریار در حالی اجرا می‌شوند که امکانات این شهر جوابگوی جمعیت آن نیست. این در حالی است که رئیس شورای این شهر، ساكنان اين مجتمع‌ها را مهمان‌های ناخوانده‌ای می‌داند که تمایلی به آمدنشان به این شهر ندارند. از طرفی نیز صدور مجوز برخی از این پروژه‌ها را نیز به واسطه پیگیری برخی وزرا می‌دانند. وحیدیه یکی از 7 شهر شهرستان شهریار است. مدیریت این شهر کمی با دیگر شهرهای شهرستان متفاوت است. 

از آنجایي که اکثر شهرهای شهریار با مشکل بی‌ثباتی مدیریتی مواجه هستند در وحیدیه بيشتر شاهد فرسایش مدیریتی هستیم. زيرا شهردار این شهر نزدیک به 12 سال است که سکان‌ شهر را به دست دارد. این در حالی است که شائبه‌های بسیاری در ارتباط با مشارکت شهردار در پروژه‌های انبوه‌سازی این شهر و نيز داشتن چندین پرونده قضایی در دادگستری شهرستان شهریار وجود دارد. برخی از شهروندان این شهر نیز از قوم‌‌گرایی شهردار ابراز گلایه می‌کنند. در این‌باره با عباس ششدهی، رئیس شورای شهر وحیدیه گفت‌وگو كرديم.

 باتوجه به سابقه 12 ساله شهردار این شهر، به نظر شما اين شهر دچار يك نوع مدیریت فرسایشی نشده است؟
من مدیریت فرسایشی را قبول ندمردانی، بلکه ثبات مدیریت را قبول دمردانی. انتخاب ما نیز بر اساس همان ثبات مدیریتی است که کارشناسان درباره آن صحبت می‌کنند. از سوی دیگر در انتخاب شهردار چندین معیار داریم که مهم‌ترین آن‌ها سابقه مدیریتی است. زيرا یک مدیر با سابقه، اشراف بیشتری بر کارها دارد تا یک مدیر تازه‌کار. سلامت شهردار نیز یکی دیگر از معیارهای اصلی ما در شورای شهر است. در مدیریت شهری، بسیاری به فکر جیب خود هستند تا شهر. اما برای ما عملکرد مالی شهردار بسیار واضح و مشخص است و تاکنون در این‌باره مشکلی مشاهد نشده است.

 آیا بعد از گذشت 12 سال، شهردار انگیزه‌های مدیریتی خود را از دست نداده‌اند ؟
شهردار وحیدیه بسیار توانمند است و پروژه‌های عمرانی اجرا شده، گواه روشنی بر این موضوع است. پروژه‌هایي که تعریف شده، انجام شده‌اند. برخی از این پروژه‌ها را می‌توان شهرستانی دانست. مانند پروژه کمربندی امام حسین(ع) که نقش بسزایی در کاهش ترافیک شهرستان شهریار و تسهیل در دسترسی به فرودگاه امام(ره) برای شهرهايی مانند کرج و ملارد دانست. اكنون هم باوجود اینکه پروژه به اتمام نرسیده‌است، حجم بالایی از رفت و آمد در آن انجام می‌شود. 

در بخش سرانه‌ فرهنگی نیز دو پروژه سالن اجتماعات شهرستانی و فرهنگسرا اجرا شده است که می‌توان گفت پروژه شهرستانی است. در بخش‌های ورزشی نیز به همین صورت است. انگیزه‌های مدیریتی شهردار کم که نشده است هيچ، بلکه بیشتر هم شده است. نسبت به 12 سال قبل چهره شهر تغییر کرده است. این درست است که شهر ما در شهرستان شهریار، شهر برتر نیست، اما نسبت به شهرهای هم‌‌سطح که همجوار ما هستند، بسیار پیشرفت کرده است.

 شائبه‌هایي وجود دارد مبني براينكه اراضی کنار کمربندی‌‌های شهر، متعلق به اعضای شورای شهر و شهرداری است؟
ما پیشنهاد دادیم که این اراضی را برای شهرداری تملک کنیم. زيرا یکی از راه‌های پیشرفت یک شهر، داشتن اراضی زیاد برای شهرداری است. اما به دلیل کمبود اعتبارات این اتفاق نیفتاد. اما شایعات بسیاری وجود دارد که این اراضی متعلق به شورا و شهرداری است که بی‌اساس است. نه شهردار و نه اعضای شورای شهر، حتی یک متر زمین در این نقاط ندارند.

 شهروندان از توزیع ناعادلانه امکانات گلایه‌مند هستند. آنان عنوان می‌کنند که شهردار فقط محله خود را آباد کرده است تا نقاط دیگر شهر را؟
هر نقطه‌ای از شهر که پیشرفت کند، سربلندی و آبادنی شهر است. اما هر محله‌ای از شهر که ظرفيت و گنجايش انجام پروژه‌ای را داشته باشد، آن را اجرا می‌کنیم. اگر گشتی در شهر بزنیم، می‌بینیم که هر محله باتوجه به ظرفیت خود پیشرفت کرده است. اما محله‌ای که شهردار، بومی آنجاست، بیشترین تملکات و توافقات با شهروندان این محله انجام شده است و نقش بسزایی در پیشرفت شهر داشته‌اند. اما به دلیل اینکه این محله از دیرباز هسته اصلی تجاری این شهر بوده است، بسیاری از امکانات مانند بازار، درمانگاه، داروخانه و بانک در این محله قرار دارد. برخی از این مشکلات تنها به ما مربوط نیست. به عنوان مثال ما برای جابه‌جایی بانک ملی در این شهر و استقرار آن در یک محله‌ دیگر با مشکلات بسیاری مواجه شدیم.

 شنیده‌ها حاکی از آن است که شهردار چندین پرونده شکایت در قوه‌قضايیه در زمينه تغییر کاربری اراضی کشاورزی به مسکونی دارد، نظر شما چیست؟
ما در این شهر چندین پروژه عظیم را تعریف کرده‌ایم. کمربندی جنوبی، کمربندی شمالی و جاده امام حسین(ع) که نمونه آن در هیچ‌کدام از شهرهای همسطح ما انجام نشده است. آزادسازی این راه‌ها بر عهده شهرداری بوده است. قطعا در این آزادسازی برخي اراضی کشاورزی از ميان می‌رود و معارضانی نیز پیدا می‌شوند که در دادگستری طرح شکایت می‌کنند. جهاد کشاورزی و راه‌وشهرسازی نظر می‌دهند و در نهایت بسیاری از این پرونده‌ها در دادگاه مختومه اعلام می‌شود.

 اینکه شهردار چندین بار با قرار وثیقه آزاد شده است تا چه اندازه صحت دارد؟
ممکن است صحت داشته باشند. زيرا قاضی مراحل قانونی خود را انجام می‌دهد و اگر واقعا یک مسائل حاد باشند، حکم صادر می‌کند و جلوی کار شهردار را می‌گیرد. اما چنین مسئله‌ای نبوده است. ما نمی‌گویيم شکایت نبود، اما بیشتر به دلیل آزادسازی راه‌ها بوده است.

 آیا اكنون هم پرونده‌ای در دادگستری دارند؟
نشنیدم و بعید نیست که داشته باشند. اما مهم این است تمامی این مسائل شخصی نیست. زيرا اگر اینچنین بود، شورای شهر دوباره وی را انتخاب نمی‌کردند.

 باوجود پایین بودن سرانه‌های عمومی و خدماتی در این شهر، پروژه‌های انبوه‌سازی در این شهر هزار واحدی در حال اجراست. باتوجه به اینکه اكنون در تامين آب شرب با مشکل مواجه هستید، آیا امکانات این شهر جوابگوی جمعیت خواهد بود؟
ما اصراری برای اجرای این پروژه‌های انبوه‌سازی در شهرمان نداشته‌ایم و نداریم. به‌عنوان مثال مجوز پروژه انبوه‌سازی تعاونی مسکن جعفریه، بعد از 5 سال آن‌هم به‌وسیله یکی از وزرا اخذ شده است. آنان مهمان‌های ناخوانده ما هستند و باید زیر ساخت‌های این شهر را توسعه داده و تقویت کنیم. در برخی از پروژه‌ها سرانه‌ها دیده شده است. ما پیگیر اين موضوع هستیم، اما اداره‌ها نیز باید پیگیر ایجاد سرانه‌ها مربوط به خود باشند.

 آیا شهردار در پروژه‌های انبوه سازی این شهر مشارکت دارد؟
شهردار در هیچ پروژه‌ انبوه‌سازی مشارکت ندارد. شاید بسیاری از این شائبه‌ها به دلیل این است که برخی از این پروژه‌ها در اراضی‌اي اجرا شده است که مالکان آن اراضی از اقوام شهردارهستند.

منبع http://www.shafaf.ir