خصوصیات شهرستان شهریار

خصوصیات شهرستان شهریار

خصوصیات شهرستان شهریار

در استان تهران پایتخت کشورمان شهرها ,روستاها و ده های بسیاری وجود دارد . 
شهرستان سرسبز که نگین استان را به خود نام گرفته صحبت خواهیم کرد و شما را با تمامی خصوصیات بارزش از قبیل ( موقعیت جغرافیایی , تعداد افراد ساکن در آن , بخش های این شهرستان از قبیل شهر , دهستان و روستا , خاک حاصلخیز این شهرستان , میزان وسعتش , مکان های تاریخی اش , مکان های مذهبی و تفریحی و محصولات کشاورزی اش , میزان صادرات و همچنین طرح های آماده جهاد کشاورزی و یا خدمات آنها در سالهای نزدیک , آب و هوی و میزان بارندگی ) آن آشنا می کنیم.
1 – موقعیت جغرافیایی شهرستان شهریار
 شهریار یکی از شهرستان های 13 گانه استان تهران است که با وسعتی برابر 1329کیلومتر مربع در ارتفاعات 1160 متری از سطح دریا قرار دارد.
شهرستان شهریارازشمال با شهرستان کرج واز شرق با اسلامشهر وتهران واز جنوب با رباط کریم واز غرب با شهرستان کرج و استان مرکزی همسایگی دارد. این شهرستان تا سال1368 به عنوان یکی از بخش های بزرگ شهرستان کرج به شمار می آمد واز سال 68 بر اساس مصوبه هیات دولت به عنوان شهرستان مستقل شناخته شده واز لحاظ سیاسی به دو بخش مرکزی و رباط کریم تقسیم گردیده است.
 با گذشت کمتر از یک دهه در سال 1376 بخش رباط کریم بر اساس مصوبه دیگر به عنوان یک شهرستان مستقل شناخته شد واز شهریار منفک گردید.
 اینک شهرستان شهریار متشکل از سه بخش , 10 شهر , 11 دهستان , 103 ده ( دهستان ) به شرح زیر می باشد.
2 – بخش های شهرها و روستاهای  شهرستان شهریار:
 1-2 – بخش مرکزی : شامل 7 شهر, 6 دهستان و 29 روستا
 2-2 – بخش قدس : شامل 2 دهستان و 5 روستا
 3-2 – بخش ملارد : شامل 3 دهستان و 61 روستا
3 – حاصلخیزی  شهرستان شهریار:
شهرستان شهریار از شمال با کرج و از شرق با اسلامشهر وتهران و از جنوب با رباط کریم و از غرب با استان مرکزی همسایگی دارد که همین امر سبب شده تا از دشتها و خاک
حاصلخیز در ناحیه شرق , نواحی مرکزی و شمال شرقی برخوردار باشد و جبال منفرد و گاه پیوسته ای قسمت های جنوبی و غربی اراضی یکدست , آنرا تغییر داده و از آن جمله اند:
کوه های جارو در دهستان اختر آباد با ارتفاع 1401 متر , کوه تخت رستم در دهستان جوقین با ارتفاع 1318 متر و ارتفاعات دیگری چون کوه تخت کیکاووس , کفترلو و ... در دیگر نقاط شهریار قرار دارند.
 ساختار زمین شناسی شهرستان شهریار غالبا از سنگ های آتشفشانی در نواحی غربی و خاکی رسوبی بر جای مانده از آبرفتهای رود کرج در مناطق مرکزی و شرقی تشکیل میشود.
 نزولات جوی در شهرستان شهریار در سال نزدیک به 71 روز  بصورت باران و 4 تا 10 روز  بصورت برف می باشد. بنا بر آمار رسمی میانگین بارش سالیانه از سه دهه گذشته  247 میلیمتر است
 24 چشمه در شهرستان شهریار شناسایی شده اند که همگی در دهستان اختر آباد قرار دارند. وجود این چشمه ها بستگی به میزان بارش تزولات جوی است.
4 – امتیازات و بحران های  شهرستان شهریار:
این شهرستان به دلیل نزدیکی به شهر تهران و پایتخت سیاسی کشور و نزدیکی به فرودگاه های بین المللی امام خمینی و مهر آباد , دارای ویژگی های منحصر به فردی است که این شهرستان را از سایر شهرستان های استان متمایز ساخته است.
آب و هوای پاکیزه , درختان بسیار و منابع طبیعی گیاهی از دیگر امتیازاتش بوده. از دیگر امتیازات می توان بناهای تاریخی , گردشگری و مناطق مذهبی و باغ و باغچه ها در شهریار را بیان کرد.
در کنار آن با توجه به قابلیتهای مهم با چالش ها و بحران هایی روبرو ساخته است که مهمترین آن مهاجرت و رشد جمعیت بوده است.
 
1-4- جاذبه های گردشگری شهرستان شهریار:
 سازمان میراث فرهنگی قریب به 74 تپه باستانی , چندین قلعه تاریخی , چند درخت قدیمی چند صد ساله , تعدادی گورستان تاریخی , کاروانسرا و آثار باستانی دیگر که همگی مبین سابقه کهن این منطقه می باشد را مورد شناسایی قرار داده است.
مظاهر تمدن اقوام سیلک که قدمت آن به 3800 تا 4000 سال قبل از میلاد باز می گردد. در تپه ها و جلگه های شهریار دیده شده است و همچنین مظاهر نفوذ تمدن این اقوام که وسایل کار آنها را بیشتر سنگ و استخوان تشکیل داده است را می توان در اطراف تهران چشمه علی , ری و اسماعیل آباد یافت کرد.
دکتر نگهبان در کتاب شهر نشینی و شهر سازی از هزاره چهمردانی تا هزاره قبل از میلاد آثار ارزنده ای که کیکاووس از کاوش های باستانی مربوط به تپه جوقین , تخت رستم بدست آمده که این منطقه از لحاظ انسان زیستی جزء مناطق نادر جهان است.که عوامل فوق تاریخی بودن و تمدن این شهرستان را نشان می دهد.
     
2-4-اماکن مذهبی شهرستان شهریار:
1- بقعه متبرکه امامزاده ابراهیم ( مهر ویلای جنوبی )    2- امامزاده ابراهیم ( رزکان )     3- امامزاده ابراهیم ( ملارد )       4- امامزاده ابوالحسن و ابو عبدالله الحسین حضرتین ( شهر قدس واقع در قلعه حسن خان )       5- امامزاده احمد ( یبارک )     6- امامزاده اسماعیل ( خیابان انقلاب )                     7- امامزاده بی بی سکینه ( ملارد )     8- امامزاده بی بی رقیه (دهمویز)      9- امامزاده بی بی سکینه ( ملارد )      10- امامزاده احمد ورضا ( رزکان )     11- امامزاده فرخنده خاتون ( ویره )     12- امامزاده قاسم ( بیدگنه )     13- امامزاده مرد آباد ( جاده ترامزیت )      14- امامزاده قاسم ( بیدگنه )                 15- امامزاده مهدی و جعفر ( روستای جوقین )       16- امامزاده هارون (کردامیر )        17- امامزاده هادی ( کرشته شهریار )        18- امامزاده یحی ( بکه , جاده رباط کریم )      19-امامزاده جعفر و محسن (جاده خاوه)         20- امامزاده شهر آباد (20 کیلومتر غرب شهریار)        21- امامزاده شعیب و دانیال ( روستای رامین )        22- امامزاده عباسعلی (حصار ساتی )        23- امامزاده عبدالله ( رزکان ) 24- امامزاده عبدالله ( یوسف آباد صیرفی )          25- امامزاده عبدالله ( سعید آباد , ج تهران- شهریار ) 26- امامزاده عبدالله ( شهرصبا ) و چندین امامزاده در سایر مناطق شهرستان شهریار ...   .
     
5-کشاورزی در شهرستان شهریار:
 1- میوه جات قابل کشت  2- منابع آب  3- خاک   4- باد   5- کشت زمینی    6- کشت گلخانه ای   7- میزان تولیدات    8- صادرات   9- ضایعات محصول   10- وضعیت بیمه کشاورزان   11- قیمت محصولات تولیدی کشاورزی طی دو دوره    12- طرح های آماده جهاد کشاورزی شهریار .
عوامل فوق گونه های مختلف در مورد کشاورزی , تولیدات و ...   می باشد که به ترتیب برای هر کدام توضیح می دهیم.
 1-5-میوه جات قابل کشت در شهرستان شهریار:
در این شهرستان از نظر کشت وزرع و تولید محصول در رتبه دوم در سطح کشور را به خود اختصاص داده است زیرا همانطور که گفته شد محصولاتش به صورت چهار فصل  است. مثلا ما در بیشتر نقاط کشور شاهد آن هستیم که بیشتر میوه و صیفی جات خود را از شهر و یا روستاهای مجاور تهیه و خریداری می کنند.با توجه به این موضوع , در استان یزد و شهر و روستاهایش درختان میوه اندکی از نظر میوه هایی که گفته شد وجود دارد. در کرمان وقم به ترتیب , تولید پرتغال و پسته , در شهر های جنوبی نخل های خرما و ... وجود دارد که این , خود یک امتیاز از شهرساتان شهریار می باشد.
در شهرستان شهریار انواع میوه های بهاره نظیر : گوجه سبز، زردآلو ،سیب گلاب ،البالو گیلاس 
ودر فصل تابستان انواع : هلو (انجیلی-مغان-رفعتی-زرد-شلیل-شبرنگ) ،گلابی ،انار ،سیب تابستانه ،گردو ،قصرطلا ،آلو (قرمز-خاکستری-سبز ) که با نام شابلون معروف است ،توت فرنگی ،پسته ،قیسی ،خرمالو ،انجیر ،بادام ،انگور ،توت درختی 
و انواع صیفی جات نظیر : سیب زمینی ،گوجه فرنگی ،خیار ،لوبیا (چیتی-سبز-چشمبلبلی-خوروشتی) پیاز (قرمز-سفید) ،سیب زمینی ،قارچ ،نخود،چغندر قند ،کدو ،بادمجان ،بامیه 
و انواع محصولات دامی نظیر : ذرت ،یونجه ،اسپرس ،شبدر و انواع سبزیجات.
شهرستان شهریار قطب تولید سبزی و صیفی استان تهران است , رتبه اول تولیدات سردرختی در این استان را داردو بیش از 50% قارچ کشور از ملارد تامین می شود که این نوع جنبه صادراتی دارد. 
2-5-وسعت اراضی کشاورزی در شهرستان شهریار:
اراضی کشاورزی شهریار 33 هزار و 375 هکتار است که این اراضی 19 هزار و 375 هکتارش باغ وبقیه آن زمین زراعی و گلخانه را تشکیل می دهد.
این شهرستان با داشتن 200 واحد گلخانه ای سرپوشیده با سطح پوشش 38/5 هکتار وفضای گلخانه ای با وسعت 96 هکتار . رتبه سوم استانی را از نظر میزان تولید گل و گیاه ها بصورت گلخانه ای را دارا می باشد.
سالانه یک میلیون و 500 هزار گلدان گل آپارتمانی , 19 میلیون و500 گل شاخه بریده و هشت هزار اصله درخت و درختچه های تزئینی در این شهرستان تولید می شود. این شهرستان دارای 5 هکتار گلخانه شیشه ای و 33/5 هکتار با سطح پلاستیک است 
3-5-میزان صادرات کشاورزی در شهرستان شهریار:
از نظر صادرات محصولات کشاورزی این شهرستان و گمرکات این شهرستان در رتبه دوم کشور می باشد.
اکثریت محصولات کشاورزی شهریار در داخل کشور عرضه می شود و فسمتی نیز به سردخانه ها جهت نگهداری و با قیمت بالاتری جهت فروش در فصل های گوناگون سال به کشورهای همسایه نظیر عراق , امارات , عربستان , ترکیه , پاکستان , هند و ... صادر میشود.
در 8 سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22% رشد درآمد داشته است درآمد صادرات محصولات کشاورزی شهریار در سال 87 برابر 15% نسبت به سال 88 و 26% نسبت به سال 85 رشد داشته است که از نظر تولید و صادرات محصولات شهریار در سال 88 با سرمای بالایی که نتیجه آن از بین رفتن شکوفه درختان بوده و نتیجه زیان باری به درخت و کشاورزان زد که نتیجه کلی آن , کاهش تولید محصول و صادراتش را موجب گردید.
مثلا در یک باغ که در سال های قبل 50 تن میوه سردرختی داشته است , در سال 88 این مقدار به 15 تا 16 تو رسیده بود. 
4-5-ضایعات میوه در شهرستان شهریار:
از نظر ضایعات میوه می توان گفت , کشاورزانی که درختان میوه باغات را حرس ومرتب نمی کنند,در نتیجه در فصل تابستان میوه های ریز ونامرغوبی بدست می آورند ویا کشاورزانی که به موقع محصول خود را جمع آوری نمی کنند در نتیجه طی نیمی از روز یعنی 10 تا 12  ساعت میوه هایشان به ضایعات تبدیل شده و دیگر به بارگیری آن ها نمی پردازند.
امروزه با کمک جهاد کشاورزی شهرستان ها بویژه شهریار و آموزش به کشاورزان از نظر حرس درختان , سمپاشی زمستانه و بهاره و تابستانه درختان و همچنین چیدن بموقع محصول , این ضایعه در حدود 60% کاهش یافته که این امر نیاز کشاورزان و جامعه را فراهم نموده است. 
5-5-بیمه شدگان کشاورزی در شهرستان شهریار:
از 14 هزار هکتار باغ در شهرستان شهریار, تنها 100 هکتار آن تحت پوشش بیمه بخش کشاورزی قرار گرفته اند.
باقیمانده باغات که بیمه نشده اند , دلیلش آن است که هزینه خسارات درختان که به کشاورزان می پردازند از 1 میلیون تا 5 میلیون ریال بوده است که همین عامل باعث دلسردی کشاورزان از بیمه نکردن اراضی هایشان شده است.
زیرا این مقدار کفاف مخارج 20 عدد درخت 4 ساله , نمی شود , چه بسا اراضی کشاورزی در شهریار که از 5000 متر مربع به بالا می باشد که هر باغ , اگر به حداقل حساب کنیم مقدار 10000 درخت در هرباغ بیشتر می باشد.
 
7-5-بادها در شهرستان شهریار:
این شهرستان از نظر باد , در فصل بهار بادهای موسمی و ملایم داردکه این بادها ضرر و زیانی برای درختان و شکوفه هایشان ندارد ولی معایبی را دارا می باشد , مثلا در بیشتر شهرها و روستاها از نظر آفت (شته و کرم ها =موجودات و جانوران ریز و کوچکی که به محصولات کشاورزی در هر زمینه ای آسیب می رساند) درصد پایینی دارند ولی در شهریار اینگونه نمی باشد.
بادهایی که در فصل بهار یعنی پایان فروردین ماه و آغاز اردیبهشت می آیند مقداری میکروب و آفت را به همراه دارند که اینگونه آفت ها با سموم کشاورزی قابل مهار است. 
8-5-انواع لوازمات کشاورزی و منابع در شهرستان شهریار:
مقدار یک هزارو 216 چاه مجاز کشاورزی , 34 رشته قنات فعال و تراکتور سبک و متوسط , 164 دستگاه سنگین و نیمه سنگین , دو هزار و 544 دستگاه از انواعد نباله بند ها برای تراکتور یا به زبان ساده تر تجهیزات اضافی تراکتور و کمباین به عنوان مهمترین امکانات پشتیبانی بخش کشاورزی این شهرستان می باشد.
6-منابع آب در شهرستان شهریار: 
1-6-وضعیت آب در گذشته و حال:
 شهرستان شهریار از نظر آب در رتبه اول در کشور می باشد , زیرا چاه های آب موتور در این شهرستان از 1216 چاه تجاوز می نماید , مثلا هنگام حفر چاه های کم عمق در متراژ 13 متری به آب می رسیم و در اعماق بیشتر , نظیر 180 متر جهت آب موتور استفاده می کنند.
در برخی از سال ها مقدار اضافه آب های سد کرج از طریق کانال به این منطقه وسیع می رسد ومورد استفاده کشاورزان قرار می گیرد.
با توجه به میزان بارندگی ( 250 میلیمتر در سال ) با آب و هوایی نیمه خشک ,  از کشت بافت و استفاده از شیوه های آبیاری نوین در اولویت کارقرار گرفته است.
در این شهرستان نیز همانند شهرهای شمالی ,  کشاورزان بصورت دیم می باشد. مثلا در اراضی گندم , جو , دانه روغنی در فصل پاییز کاشته ودر فصل بهار یا  در اوایل تابستان کشت می کنند.از دیگر کاشت دیم می توان یونجه و شبدر جهت استفاده دام ها در این شهرستان و صادر به شهرستان های اطراف می باشد.
2-6-وضعیت آب در آینده ( بحران منابع آبی در چند سال آینده):
در شهرستان شهریار به تاکید فراوان مسئولان شهریار برای اختصاص حق آبه از سد طالقان به کشاورزان شهریار , هم اکنون که بیش از 3 سال از این موضوع می گذرد به دلیل عدم اختصاص آب این سد به شهرستان شهریار در چند سال آینده با کمبود آب مواجه میشود که این امر باعث از بین رفتن باغات و زمین های کشاورزی ودرنتیجه کاهش تولیدات محصول کشاورزی در این شهرستان می گردد.     به علت عدم جاری شدن آب های سطحی در این شهرستان , بیشتر آب مصرفی در بخش شرب و کشاورزی از سفره های زیر زمینی تامین می شود ودر حال حاضر کمبود آب باعث فرونشست بیش از حد این سفره های آبی شده است.
7-طرح های آماده جهاد کشاورزی در شهرستان شهریار:
 در دستور کار جهاد کشاورزی شهریار هست که :
تشکیل هیات موسس و مقدماتی آماده سازی مجمع امور صنفی کشاورزی با انتخاب هیات مدیره جایگاه این مجمع نیز آماده سازی خواهد شد.
وظایف مجمع :
وظایف مجمع امور صنفی کشاورزی شهرستان شهریار شامل نظارت کنترل بر تولید محصول سالم با کیفیت در مراحل مختلف با هماهنگی و همکاری دستگاه های ذیربط حمایت , دفاع و پشتیبانی از حقوق و منافع صنفی و حرفه ای اعضاء از طریق ارائه پیشنهاد و جلب حمایت مراجع و سازمان های دولتی و غیر دولتی نسبت به اهداف نظام صنفی , حل و فصل اختلا فات صنفی مابین اعضاء و مشاوره , راهنمایی در اختلاف بین اعضاء و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی , راه اندازی بانک اطلاعاتی صنفی , ایجاد تعاملات لازم با دستگاه ها و صنف مرتبط جهت توسعه کمی و کیفی محصولات و بهبود شرایط تولید , فروش و صادرات محصولات کشاورزی و فرآورده های کشاورزی , ایجاد تمهیدات لازم جهت برخورداری اعضاء و واحدهای صنفی از وام و تسهیلات اعتباری است.
وظایف دیگر این مجمع , تعیین شرایط احراز شغل و ضوابط عضویت در چارچوب مصوبات نظام صنفی استانی و هیات عمومی , ایجاد ارتباط و همکاری با تشکل ها و سازمانها مرتبط با وظایف نظامی صنفی و قوانین و مقررات کشور , صدورمجوز فعالیت برای تشکل های صنفی کشاورزی , تلاش در جهت فراهم شدن افزایش کمی و کیفی خدمات اجتماعی نظیر بیمه تامین اجتماعی وبیمه محصولات کشاورزی و موارد دیگر رای اعضاء قرارداد و تفاهم نامه در چارچوب قوانین و مقررات , انجام فعالیت ها در چارچوب ضوابط قوانین مجمع امور صنفی شهرستان شهریار و نظام صنفی استان تهران , شناسایی و ارائه گزارش تخلفات به هیات رسیدگی بدوی و فرهنگی و ورزشی با رعایت مقررات قانونی به منظور برخورداری اعضاء از امکانات پان , قبول مسئولیت و همکاری با ادارات , سازمان ها و نهادهای محلی در انجام وظایف و تکالیفی که این دستگاه ها به نظام صنفی محول می کنند و آمادگی برای ارائه مشورت های لازم به آنها در چارچوب قوانین و مقررات را می توان نام برد.
از اهداف مجمع کشاورزان در این شهرستان می توان به بهبود وضع اجتماعی , فرهنگی , اقتصادی و افزایش سطح رفاه و سایر نیازهای اعضاء , ارتقاء سطح مهارت و دانش اعضاء و همچنین ارتقای سطح تکنولوژی در امور تولیدی و خدماتی بخش کشاورزی و ارائه نظرات فنی , مشورتی و حقوقی در خصوص تهیه لوایح و طرح های مربوط به مراجع ذیربط می باشد.
تاسیس و تقویت و گسترش تشکل های کشاورزی تولیدی , توزیعی , خدماتی , اجتماعی , صنفی و مهندسی به منظور برخورداری اعضاء از تسهیلات بیشتر , رفع موانع و مشکلات صنفی و توسعه ظرفیت ها و فرصت های اشتغال در بخش کشاورزی , ترویج و توسعه تولید محصولات سالم تر و ارگانیک  , بهبود کیفیت تولید و بررسی , شناخت واستقرار روشهای کنترل کیفیت ازطریق ارائه خدمات فنی به اعضاء از دیگر اهداف راه اندازی مجمع امور صنفی کشاورزی در شهرستان شهریار می باشد.
 
8-در پایان . . .
 در هر شهر یا روستا باید از نظر رشد جمعیت حاصل از مهاجرت دارای برنامه ریزی خاص داشته باشد . مثلا به راحتی می توان مشاهده کرد که هر شهر یا روستاهای که کنترل جمعیت دارد از زیبایی خاصی اعم از مشاغل و همچنین امرار معاش , هزینه ها, مصرف و از نظر امکانات رفاهی که در اختیار جامعه قرار می دهند را در شهرهای کم جمعیت می توان  دید.
هر کشور با مشکلات و ناملایمات گوناگونی مواجه هست و نمی توان گفت در شهر یا روستایی , مشکلی از نظر زیست و کسب و کار وجود ندارد. مثلا می توان گفت که در شهرستان شهریار در گذشته مشکل آب نداشتیم و در حال هم این مشگل وجود ندارد ولی با  دید کوتاهی در آینده می توان این مشکل را دید و برخی از مشگلات هستند که دیگر راهی برای ترمیم و اصلاح آن نیست.
پس با درست مصرف کردن هر چیز اعم از انرژی , وسایل وامکانات می توانیم به بهبود شهر ,روستا و یا کشورمان کمک کنیم . که این امر سبب ذخیره انرژی در سطح کشور می شود و به بهبود کشورمان در رسیدن به اهدافش کمک می کند.
مشاورین املاک مردانی متخصص در زمینه خرید و فروش باغ و باغچه در شهریار ، خرید و فروش باغ ویلا در شهریار. زمین . آپارتمان . املاک صنعتی و پیمانکاری در زمینه ساخت ویلاهای بسیار لوکس در منطقه سر سبز شهریار اندیشه و ملارد با بیش از 10 سال سابقه کاری درخشان در منطقه می باشد.